DIALOG TILL

 

"BP 3 GÖR EN RESA"

-eller finns det bärs i Afrika?

 

Scen: På skolgården.

NÅGON SKRIKER

Anders, däng upp han!

Däng upp han!

 

Scen: I klassrum

LÄRARINNA ULLA

Please sit down.

 

DIATEXT

I två år har elever vid Byggnadspraktiska linjen arbetat på ett projekt.

Ett av målen är att bygga ett skolhus tillsammans med byggelever

i Kpando, Ghana.

Scen: Klassrum.

LÄRARINNA ULLA

Ett av syftena det är att få dom här pojkarna mer studiemotiverade

men dels också att dom skall få träffa, möta en helt annan kultur.

Motverka också främlingsfientlighet.

 

LÄRARE GUSTAF

Under skoltiden här....

 

ELEV SAMUEL

Nu har jag rättat dom här också..

 

LÄRARE GUSTAF

.....så har ju dom här eleverna brevväxlat med 12 stycken elever där nere i

Ghana.

 

LÄRARINNA ULLA

What do you say when you leave?

(Elev Samuel svarar med att stänga dörren efter sig med en smäll)

Scen: På skolgården, vid bygge.

LÄRARE GUSTAF

Var har du varit nu då?

 

ELEV ANDREAS

Jag var och skrev teoriprovet.

 

LÄRARE GUSTAF

Vilket teoriprov?

 

ELEV ANDREAS

Körkortet.

LÄRARE GUSTAF

Vaför säger du inte åt mig?

 

ELEV ANDREAS

Jag glömde bort att göra det.

 

LÄRARE GUSTAF

Det är mycket du glömmer...

 

ELEV ANDREAS

Ja.

 

LÄRARE GUSTAF

Jamen du Andreas, i går då? Hur var det igår?

 

ELEV ANDREAS

Jag pluggade.

 

LÄRARE GUSTAF

Så du var hemma och läste för provet då?

 

ELEV ANDREAS

Mmm.

 

LÄRARE GUSTAF

Och hörde aldrig av dig till skolan?

 

ELEV ANDREAS

Jo.

 

LÄRARE GUSTAF

Hur gjorde du det då?

 

ELEV ANDREAS

Nej, men jag gjorde aldrig det igår.

 

LÄRARE GUSTAF

Varför det?

ELEV ANDREAS

Jag vet inte.

DIATEXT

Projektet vävs in i flera ämnen.

Några lärare har tidigare varit på besök i Ghana och kan berätta.....

 

 


Scen: I ett klassrum.

LÄRARINNA ULLA

Det här är gruppen som ni skall träffa där nere.

Sedan kan ni se att dom är ganska kamratliga med varandra killarna.

Dom kan gå och hålla varandra i handen.

 

ELEV MIKAEL

Trevligt!

Då är vi gay.

 

LÄRARINNA ULLA

Men nu är det så här att...

Hur många av er är det som skall gå ut och informera?

Hur många är det? 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 stycken. Och så Gustav...

Och då var det så här att vi sa några skulle ju göra en film.

Du känner att du kan?

 

ELEV GUSTAV

Nej, dom som inte har gjort filmen får väl gå och lämna ut filmen då.

Och visa den.

 

ELEV JONAS

Dom kan ta med videobandet och TV.

 

ELEV GUSTAV

Så får dom se det och så prata utifrån det...

 

LÄRARINNA ULLA

Kan ni göra det? Tony?

 

ELEV TONY

(skakar på huvudet) Jag går inte ut i några klasser.

 

ELEV JONAS

Du behöver inte säga någonting.

 

LÄRARINNA ULLA

Kan du tänka dig Henrik att följa med?

 

ELEV HENRIK

Nej!

 

LÄRARINNA ULLA

Varför då?

 

ELEV HENRIK

Därför.

 

LÄRARINNA ULLA

Mikael då?

 

ELEV MIKAEL

(skakar på huvudet)

 

ELEV GUSTAV

Ni behöver bara visa den.

 

LÄRARINNA ULLA

Men Andreas, du kan väl följa med i någon grupp?

Du kan väl sköta diaprojektorn?

ELEV ANDERS

Skall du följa med oss?

ELEV ANDREAS

(skakar på huvudet)

ELEV TOBIAS

Följ med jag och "Linkan".

ELEV ANDREAS

Jag vill inte gå ut i några klasser.

LÄRARINNA ULLA

Det fixar du.

ELEV ANDREAS

Nej.

NÅGON ELEV

Du behöver bara stå där baki som ett fån, och släcka lyset. Ljustekniker.

ELEV ANDREAS

Jag gjorde filmen, det räcker.

LÄRARINNA ULLA

Då kanske du kan göra affischer och sätta upp om Dagsverke.

ELEV ANDREAS

Ja, kanske det.

LÄRARINNA ULLA

Micke tycker du att det är okey nu när du bara får gå in och visa film.

ELEV MIKAEL

Ja, jag går väl ut och visar filmen.


Scen: Eftersnack lärare i samma klassrum.

LÄRARINNA ULLA

Så är det faktiskt sju eller åtta stycken som skall gå ut och informera,

men dom behöver tänka på grejor också.

Det händer inte bara så här.

LÄRARE BERNDT

Men då tycker jag samtidigt att dom här killarna som verkligen ställer upp.

Som är med på vad du säger nu, som Erik och dom här, dom som verkligen ställer

upp

och gör det här utan att det behövs något gnäll.

Som dom här som säger "jag vet inte". Nej, säger Henrik t.ex.

Plocka bort dom direkt. Dom behöver inte följa med.

LÄRARE GUSTAF

Men han vill ju följa med.

LÄRARE BERNDT

Men skall han följa med då skall han banne mig ställa upp på det dom andra gör

också.

Då skall han inte sitta och säga: "Nej, jag går inte ut."

LÄRARE GUSTAF

Nej, men jag menar att man kan ju bearbeta honom.

Det är ju precis som Ulla säger.

Vi har ju jobbat med många av dom här som var helt negativa i början.

Men nu så vill dom ju bara med.

LÄRARINNA ULLA

Och nu sitter Gustav t.ex. som var jäkligt negativ förut,

då sitter han liksom och peppar upp.

LÄRARE BERNDT

Jag tycker inte han verkar så peppad.

Och dom skall ändå få åka med.

LÄRARINNA ULLA

Men det är väl också en process osm dom måste kanske lära sig.

För du ser vad som börjar hänt i gruppen.

Nu börjar det bli press från några mot dom andra så att dom skall göra

någonting.

Där dom känner att dom måste vara solidariska med varandra för att dom skall

åka.

Och jag känner så här;

Jag tycker att det är otroligt jobbigt och lämna någon utanför gruppen.

Jag sliter hellre med dom. Jag vill på något sätt ge dom en chans.

Jag tror hela tiden att dom kommer att förändras, det är det jag tror.

Men jag känner, som jag sa några gånger, att jag känner mig så jävla less

så att jag har lust att skippa det här. För att man sliter och jobbar och dom

ser

inte hur mycket man jobbar med det här.

Hur mycket tid det tar.

Så ibland så har jag bara lust att skita i allt ihop.

Faktiskt. Men då känner jag, nej nu kör vi igång ingen.

Scen: Nytt klassrum.

MÖRKHÅRIG LÄRARINNA

Nej, men har ni inte med er papperen!

ELEV ANDERS

Tobbe! Har du med dig papperna som vi skall snacka om?

ELEV TOBIAS

Papper? Vad då för papper?

ELEV ANDERS

Men dom vi skall snacka om.

MÖRKHÅRIG LÄRARINNA

Vad trodde ni att ni skulle göra Tobias?

Du skulle ha papper till mig också.

ELEV TOBIAS

Nu är det mycket. Vet du hur trött jag är?

MÖRHÅRIG LÄRARINNA

Markus har du papper?

ELEV MARKUS

Ja.

ELEV TOBIAS

Markus fick mina papper.

MÖRKHÅRIG LÄRARINNA

Men, var har ni papperna då?

ELEV ANDERS

I våra skåp.

MÖRKHÅRIG LÄRARINNA

Spring! Nej, en räcker. En kan gå.

Markus har papper.

Scen: Ett litet klassrum.

LÄRARE GUSTAF

Jamen du, visst var det sagt att du skulle vara med på informationen. Eller hur?

ELEV GUSTAV

Va?

LÄRARE GUSTAF

Du skulle gå ut och informera.

ELEV GUSTAV

Nej. Jag har sagt att jag vägrar att göra det.

LÄRARE GUSTAF

Har du sagt att du vägrar?

Vilka mer är i din grupp?

ELEV GUSTAV

Men vadå? Jag är inte i någon grupp!

Vi gjorde filmen sedan sa ingen att jag skulle göra någonting annat.

LÄRARE GUSTAF

Så du var i samma läge som Andreas då?

ELEV GUSTAV

Ja.

LÄRARE GUSTAF

Men Andreas hade ju lovat att du skulle vara med i någonting.

ELEV ANDREAS

Ja, jag skulle göra affischen. Jag och Jimmy.

LÄRARE GUSTAF

Har det varit en lång dag idag?

Men ni har varit duktiga idag.

ELEV JIMMY

Ja.

LÄRARE GUSTAF

Men känns det inte skönt då, Jimmy?

ELEV MIKAEL

Vi har jobbat in alla raster och 20 minuters lunch.

LÄRARE GUSTAF

Men du har ju gjort något.

Känns inte det bra att ha gjort någonting?

Vad är hålena till för?


DIATEXT

Första dagen då BP3 skall informera i klassarena är här


Scen: I olika klassrum där eleverna informerar andra elever.

ELEV ANDERS

Vi är 15 stycken elever från BP3 A och BP3 C som skall fara till

Kpando Technical Institute i Ghana och börja bygga en skolbyggnad där

tillsammans med 15 stycken där nere ifrån.

ELEV JONAS

Så någonting, Afrika. Här är Ghana, där ligger Accra, huvudstaden,

och där upp ligger Kpando, 20 mil in då.

ELEV MIKAEL

Idag skall vi visa en kort film om Ghana projektet

och vart pengarna kommer att gå till.

ELEV ANTON

Ja, insamlingen av pengarna då kommer 90 % av dom gå till byggmaterial

och resten till en skola i en by, Benini i Tanzania.

ELEV SAMUEL

Nu skall vi visa en film om vad vi skall göra.

Håller på att samla in pengar till Dagsverket.

Och vi skall fara till Ghana och hjälpa några där att bygga ett hus.

ELEV TOBIAS

Det är en internatskola så alla bor där.

Alla bor på skolan där. Så far dom hem på helgerna.

Vi kommer att bo där på skolan den tid vi är där.

Vi skall vara där i två och en halv vecka ungefär.

ELEV MIKAEL

Har ni några frågor?

ELEV JIMMY

Nej, då pyser vi vidare.

Scen: Ute i korridorren.

ELEV JIMMY

Det var inte så farligt.

Jag trodde det skulle vara djävulskt pinsamt.

ELEV MIKAEL

Jag kände mig djävligt utsatt, vet du det?

DIATEXT

Bidrag uteblev. De fick satsa egna pengar.

1Fem elever stannade hemma och

p.g.a sjukdom blev byggläraren Gustaf kvar.

DIATEXT

Med på resan kommer Samuel.

Han är projektets länk mellan Sverige och Ghana.

Scen: På flygplatsen och i flygplanet.

SVART MAN SAMUEL

Dom tillät ju 30 kilo per person och vi är ju 16 personer så det blir 480 kilo.

Men vi hade ju visst 800 kilo.

LÄRARINNA ULLA

Vi tar ju med oss datorer, eller vi har tiggt ihop datorer

men nu får vi med oss en dator och en skrivare.

Men vi hoppas vi kan få ned dom här datorerna så småningom.

Jag blev besviken på KLM, jättebesviken, och på SAS också.

ELEV GUSTAV

Jag tycker det känns underbart att vi får den här chansen.

Det är inte så många som får det och det har alltid varit så att

dom här klasserna som läser samhälls- och natur.

Det är alltid dom som får åka på sådana här resor.


DIATEXT

Ghana i dagsljus.

Packning och resa 250 km.

Från Accra till Kpando vid Voltasjön.

Scen: I bussen.

ELEV GUSTAV

Du skulle alddrig klara av det där.

ELEV TOBIAS

Det där! Jamen sluta.

Ni skall få se, jag kommer att bära tegel på huvudet.

Scen: I "logementet"

LÄRARE BERNDT

Grabbar. Ut!

NÅGON ELEV

Va!

SVART MAN SAMUEL

Men ni är tio och det finns fem sängar.

NÅGON ELEV

Är det klasskillnad, eller vad är det?

BORGMÄSTARINNA AKUA

Excuse me. You need to relax. This is the institute where you are going to work.

Tomorrow morning at 10 o'clock there will be a welcom cermoni.

Officials will come from Accra and from the regional capital.

So you get your self in rediness for the functionall at 10 o'clock. Good night!

DIATEXT

Morgon på Kpando Technical Institute.

Drygt 2.000 elever.

Dom flesta bor på skolan.

Scen: Invigningscermoni. Bygget invigs.

LÄRARINNA ULLA

Ghana is a great fotball nation! We know that.

ELEV TOBIAS

Thank you very much.

BORGMÄSTARINNA AKUA

I proposed to the leadership of the Dragonskolan and the Ghana union, Umeå


DIATEXT

Första byggdagen.

Grundplattan till huset skulle ha varit klar.

Stora förväntingar, men......



Scen: På bygget.

ELEV MARKUS

Det är ju fler än i klassen som är här nu.

SVART LÄRARE

Go and mingle with them and you se how it's done.

There are to many people here.

ELEV GUSTAV

Det här är ju helt sjukt.

Det är 100 personer. Det är ju 100 personer.

ELEV TONY

Dom tror att vi barar lever på maskiner.

Dom visade hur jag skulle använda en spade.

SVART MAN SAMUEL

Du kunde visa dom att du kan.

ELEV TONY

Jo. Jag sa "I know how to use this".

ELEV ERIK

Ni har ju maskiner. Det här är för svårt för er. Ni kan aldrig blanda.

ELEV TOBIAS

Dom underskattar oss ganska rejält.

ELEV ERIK

Vet ni hur man murar? Jo, det gör man väl. Kan du hålla i det här?

SVART ÖVERLÄRARE BOB

Bring it to this side.

Yes. Correct.

SVART ELEV

There please..

ELEV TOBIAS

Satan. Nu är det varmt.

ELEV GUSTAV

Ja, jag drog stämjärnet rakt in i tummen.

Det tog ju sådan jävla tid för dom.

Till slut så vart jag less.

LÄRARE BERNDT

Sydde dom då?

ELEV GUSTAV

Så här.

LÄRARE BERNDT

Rakt över benet?

ELEV GUSTAV

Över den här.

LÄRARE BERNDT

Var det djupt då?

ELEV GUSTAV

Jo. Dom vek upp här. Djävla vad ont det gjortde.

LÄRARE BERNDT

Har du sytt?

ELEV GUSTAV

Jo. Sju stygn. Och så när han tog bedövningen.

Direkt efter det han hade tagit den så började han sy.

Så den hann ju inte börja verka någonting. Helvetet så ont det gjorde.

LÄRARE BERNDT

Så vad sa du då? Aj!

Scen: På marknaden.

ELEV TONY

Då jag kom hit så blev jag så mycket gladare.

Det sa ju lärarna också; "Så här är du inte hemma. Då är du alltid nere och

trött.

1En verklig kick för dig att komma hit."

Det kan bli att man ändras på något sätt.

Få se vad flickvännen säger. Hon brukar märka.

Scen: I matsalen.

LÄRARE BERNDT

Jo, i morgon då vi skall börja jobba så har vi bestämt

att vi skall dela upp er så att vi inte står och hänger allihop där nere.

LÄRARINNA BRITT-MARIE

Vi har ett uppdrag till Gustav.

Vi vill ju ha lite anteckningar. Någon måste ju börja skriva.

Vi tänkte det är ju ganska bra för Gustav.

ELEV MARKUS

Det är väl utmärkt.

LÄRARE BERNDT

Dom här 15 som vi har varit med idag, följde med idag.

Enbart dom skall vara där nere och mura.

LÄRARINNA ULLA

Får jag fråga vad ni tyckte om den här dagen?

ELEV TOBIAS

Det var djävligt fint där.

ELEV HENRIK

Djävulskt nice.

ELEV GUSTAV

Jag skulle vilja veta hur många fladdermöss det var?

Det var flera tusen.

ELEV ANDREAS

Jag skulle vilja veta hur många ormar jag passerade?

LÄRARINNA ULLA

Får jag höra vad ni tyckte om fotograferingen med dom andra, Kpando eleverna?

1ELEV TONY

Dom skall hålla varandra i hand.

Hålla mig i hand, hålla om mig.

ELEV HENRIK

Aldrig.

ELEV TONY

Sånt är vi inte van med.

ELEV GUSTAV

Han stod ju och höll mig på stjärten.

När vi skulle ta det där gruppfotot då skulle han ta mig närmare.

Då tog han i min stjärt och började slita.

LÄRARINNA ULLA

Vad tror ni dom tycker om er?

ELEV TONY

Frånstötande. Dom kommer ju fram hela tiden. Vi går in och spelar kort.

ELEV GUSTAV

Om man träffar någon ny kille i Sverige.

Så tar det en jäkla tid innan man lär känna honom.

Men här är det som det skall gå direkt.

Det är inte säkert att det skall vara så men det känns så.

ELEV TONY

Dom gjorde ju värsta cermonin när vi kom hit. Och det var ju ett jäkla pådrag.

Sedan sitter vi bara här inne. Det känns skittaskigt att vi sitter här.

DIATEXT

Försök till nystart!

Scen: På bygget.

ELEV ANTON

Från början var det stressigt. Det kändes oroligt.

ELEV TONY

Ja, första dagarna var väl inte så bra.

Dom tog ju instrumenten och verktygen av en och skulle jobba åt en, mäta åt en.

Det gick inte alls att samarbeta överhuvud taget.

LÄRARE BERNDT

Det är bara en, det är bara chefen som har ritningen och så går han runt och

märker ut först allting. Jag tror inte dom har sett ritningen, pojkarna här.

ELEV MARKUS

Vi får inte göra någonting här.

SVART ÖVERLÄRARE BOB

Hey, don't sit down! Come and be packing these blocks at the points.

Hurry up! This blocks should be at least 20 at the places.

Stand up! Stand up there!

Come and pack the blocks 20 at the place around the building.

No, pack it outside. That's an old one.

ELEV TONY

Undrar om han har rätt att slå oss?

ELEV ANDREAS

Nej. Han slog han ju...

LÄRARE BERNDT

Jag fattar inte vad dom gör.

Varför står han och knackar sönder dom?

ELEV TOBIAS

Fråga han varför det är så många här.

ELEV TONY

Det är ju typ 60 stycken här igen.

ELEV GUSTAV

Jamen, säg åt dom att dom måste skicka hem...

Dom petar alltså in i mellan. Dom trycker inte på.

LÄRARE BERNDT

Dom använder handen som mått.

ELEV GUSTAV

Jag vill ju se hur dom gör när dom "her" in det emellan stenarna.

Nu har han ju tryckt dit dom där och måttat dom och allting.

Skall han peta ned det emellan eller?


Scen: I matsalen. Sedan på bygget.

LÄRARE BERNDT

Bob hade ju ritningen.

Så försvann han då hade den här andra killen, Acca, som var där nere.

1Han tog ritningen och skulle sätta ut. Dom tordes inte sätta ut för dom sa att

dom var tvunga att vänta till Bob skulle komma ned.

Jag kan inte ta tag i sånt. Deras arbetssätt och deras tänkande. Det går inte.

Inte kan jag komma där som någon arbetsledare. Då blir det kaos.

LÄRARINNA ULLA

Så du fick inte fortsätta att hyvla?

ELEV ANTON

Nej, det går inte. Inte kan du vara där och jobba.

ELEV ANDERS

Det är så här att dom är flera stycken och så säger dom att man skall göra en

sak.

Och så när man börjar jobba, då stannar det av och alla står och kollar på en

när man står där själv.


Scen: Samtal mellan Ulla och Bob.

LÄRARINNA ULLA

But they are all students.

SVART ÖVERLÄRARE BOB

Yeah. They are all students.

LÄRARINNA ULLA

Our boys, they believed that this would be their project together with the

selected ones.

So that they would proudly stand there and say; "This is what we have done

together."

SVART ÖVERLÄRARE BOB

Okey. We are going to correct that misstake.

We do that from tomorrow and we bring only that people there.

LÄRARINNA ULLA

That's very good.

SVART ÖVERLÄRARE BOB

So that you feel happy.

LÄRARINNA ULLA

And your students so that they feel happy that they have done this together.

For the happiness of both parties.


Scen: Svarta och vita elever sitter och samtalar.

ELEV MARKUS

Your teachers thought that we could'nt handle the tools.

But we still use the old tools in Sweden.

Not as much as you do, we have machines, but we still use them.

SVART ELEV

Your friend that cut his finger. How is he?

ELEV MARKUS

He's okey, he's inside resting now. He will be fine.

Dom är ju så feg, dom törs ju inte gå ut. Jag fattar inte vad det sitter i.

Scen: I matsalen. Födelsekalas.

ALLA

Grattis!!!!

Ja må han leva, ja må han leva, ja må han leva uti hundrade år.

Javisst skall han leva, javisst skall han leva, javisst skall han leva uti

hundrade år.

Hurra!!!

ELEV MARKUS

Dom har ju konstigt arbetssystem jämfört med vårt. Det går sakta för dom.

ELEV TONY

Ja det spelar väl inge roll bara vi kan få jobba också.

Dom skall vara 15 stycken men dom är typ 25-30 stycken,

dom tar så att vi inte får något jobb över.

För dom är så på grejen så att dom tar ifrån oss grejorna.

Om dom skulle ta bort alla som inte skall vara där då hade vi fått jobb också.

Och vi sitter bara under det där trädet och det känns djävligt dumt.

LÄRARE BERNDT

Jag tycker också att det ser fördjävligt ut, precis som Tony säger.

Jag tycker också det är jobbigt alltså när ni sitter under....

Det är ju jobbigt också att se hur dom sliter som djur där inne

och ni går och sätter er på stolar.

LÄRARINNA ULLA

För om ni ställer er upp och tar för er också så då blir det mer också.

Så det måste vara från båda sidor så ni kan ju inte gå upp och ställa er och

jobba och tänka: Ja, men gör jag det här så kommer någon och tar jobbet från

mig.

Utan då får ni visa att nej nu vill jag göra det här.

Vi är i ett helt annat land här på jorden och här lever dom på ett annat sätt

så det måste ni också ta till er för att det svenska är inte det enda heliga

rätta.

LÄRARE BERNDT

Vi har inte kommit hit för att införa vårat byggnadssätt, eller hur?

Det kan vi inte göra här.



Scen: På bygget.

ELEV TONY

Jamen, han sa ju. Vi sa ju att det kommer hur som helst att vara folk och titta

på.

Bara det inte är typ 20-30 stycken här och jobbar.

LÄRARE BERNDT

Vi skulle ha varit två bygglärare som hade åkt ned.

Nu vart det tyvärr av sjukdom bara jag som fick åka med.

För att som ensam bygglärare från Sverige konfronteras med

sju ghananesiska bygglärare, det är inte det lättaste heller.

Med deras trappstegsmodell då det gäller auktoritets.....

vem skall bestämma och vem som får göra vad.

ELEV ANDREAS

Vi får ju inte göra någonting.

Dom springer bara och tar alla verktygen från en.

ELEV GUSTAV

Jamen då tar man grejorna av dom.

Det har ju Tony och dom gjort nu.

I miss my family.

LÄRARE BERNDT

Oj, vad varmt.


Scen: Trumskola.


Scen: I matsalen.

LÄRARE BERNDT

Då är mötet öppnat. Då lägger vi bort korten.

Jaha, hur tycker ni det har gått idag.

ELEV TOBIAS

Bara bulla. Bara bra.

ELEV GUSTAV

Det var ju stekandes hett idag.

ELEV MARKUS

Det måste ha varit mellan 42 och 45 idag. Det kändes om så.

Och så vindstilla. Det var djävlulskt varmt.

LÄRARINNA ULLA

Hur många är det som har hemlängtan?

ELEV GUSTAV

Jag.

ELEV TOBIAS

Jag.

ELEV ANDREAS

Jag.

ELEV MARKUS

Det finns där i bakgrunden.

ELEV HENRIK

Mucho grande.

ELEV GUSTAV

Jag längtar hem som fan.

Ligga i sin egen säng, kunna duscha utan att se ut som en invalid.

Scen: På bygget.

SVART ELEV MAWULI

I thought when you came here that we would be nice to eachother and we would do

everything together.

The attitude at first; I thought where that they are not friendly.

But all the same maybe they are all felling shy, I think.

Because, if Jonas talked to me the rest can talk to me also,

so I tought maybe they are felling shy.

1

Scen: I matsalen.

LÄRARE BERNDT

Okey grabbar skall vi börja mötet då.

Hur tycker ni det har gått idag?

NÅGON ELEV

Det gick trögt.

LÄRARE BERNDT

Anders. Hur tycker du det har gått idag?

ELEV ANDERS

Det har gått bra.

LÄRARE BERNDT

Andreas. Har det gått bra?

ELEV ANDREAS

Jo, jo. Det har gått råbra.

LÄRARE BERNDT

Tobias. Har det gått bra?

ELEV TOBIAS

Det går alltid bra för mig.

ELEV ANDERS

Fråga resten då!

LÄRARE BERNDT

Nej, jag frågar er tre.

ELEV TONY

Ni satt under det där djävla trädet hela dagen.

ELEV ANDREAS

Det var så varmt och jag mådde inge bra.

ELEV ANDERS

Vi blandade ju.

Skall vi vara och kuta inne i de där rummen där det är 1000 stycken i varenda

rum?

LÄRARE BERNDT

Nej, det har jag inte sagt.

ELEV ANDERS

Då sitter vi däroch så blandar vi när det behövs. Precis.

LÄRARE BERNDT

Jag brukar ju faktiskt försöka lita på folk som säger att dom tar på sig ett

jobb

och att man fullföljer det där jobbet.

ELEV ANDERS

Men det gör vi ju.

ELEV TOBIAS

Vi har gjort det också.

LÄRARE BERNDT

Nej, jag tycker inte det. Jag tycker inte att ni fullföljde det ni sa att ni

skulle göra idag.

ELEV ANDERS

Vad skall vi göra då?

LÄRARE BERNDT

Ni skulle ju blanda.

ELEV ANDERS

Det gär ju vi också. Men dom tar över.

LÄRARINNA ULLA

Får jag säga en sak. idag kom Bob och pratade med mig en gång.

Då sa han så här: "Are you coming down tomorrow", sade han.

Och så tittade han på gänget som satt under trädet.

LÄRARE BERNDT

Man kan ju visa lite mer djävla anamma, tycker jag.

ELEV TOBIAS

Har du läst på min medicin.

LÄRARE BERNDT

Skall vi vara ärlig med varandra.

Så finns det en grupp här som jobbar som djur, tycker jag, trots att det är

hetta.

Dom ställer upp och dom jobbar och dom försöker att jobba.

Sedan finns det vissa utav er som bara sticker under stolen,

så fort ni får en chans så sitter ni.

Är det så att någon ser att ni sitter, då tar ni en sväng runt bygget

och så går ni och sätter er igen.

Ni gör inte ett djävla dyft för att visa att ni vill jobba.

ELEV GUSTAV

Men lugna ned dig.

LÄRARE BERNDT

Nej, jag lugnar inte ned mig.

ELEV GUSTAV

Skall vi riva upp oss vi också?

LÄRARE BERNDT

Ja, gör det få höra.

Jag menar, vilket intryck ger ni dom andra, alltså dom?

Tänker ni på det över huvud taget?

ELEV ANDERS

Vad skall vi göra då?

ELEV TOBIAS

Vissa tål ju värmen bättre och vissa tål ju värmen sämre.

Det är bara att konstatera.

Jag får inte ens vara i solen.

LÄRARINNA ULLA

Men Tobias. Så fort du kommer hit upp då sitter ju du i solen.

ELEV TOBIAS

Gör jag det?

Satt jag inte i skugga idag?

LÄRARINNA ULLA

Ja. Men förut har du gått och satt dig.

ELEV TOBIAS

Hur länge satt jag där?

LÄRARINNA ULLA

Tobias. Förut har du sagt att du inte tål solen.

Men när du kommit hit har du satt dig i solen.

ELEV TOBIAS

Men hur länge har jag suttit där?

Jag har suttit lika länge som jag har varit och jobbat.

LÄRARINNA ULLA

Jamän....

ELEV TOBIAS

Ja, just det, du vet ju allt. Gå och läs på medicinen!


LÄRARE BERNDT

Okey. I alla fall så har vi fått en inbjudan.

Om vi övergår till något annat.

Vi har blivit inbjuden till att äta middag på måndag den 28 februari år 2000.

Plats: Club Justice Social Center.

Tid: Klockan sex till nil.

Klädsel: Formell eller national.

ELEV GUSTAV

Vilka vill dit då?

ELEV MARKUS

Frågan är om vi kan käka den där maten?

ELEV HENRIK

Kan jag käka den där djävla maten?

ELEV ERIK

Det känns ju taskigt att tacka nej.

ELEV MARKUS

Ja, do det gör det ju...

LÄRARE BERNDT

Men alltså, vi har fått en formell inbjudan...

ELEV MARKUS

Det är stort.

LÄRARE BERNDT

Det är stort det.

ELEV TONY

Vilken dag?

LÄRARINNA ULLA

Måndag.

ELEV GUSTAV

Är det valfritt eller skall alla dit?

ELEV TOBIAS

Allting borde väl vara valfritt tycker jag.

ELEV GUSTAV

Va?

LÄRARE BERNDT

Tycker ni det?

ELEV TOBIAS

Egentligen

LÄRARE BERNDT

Tycker ni att ni kan bestämma hur som helst att jag skiter i att gå dit?

ELEV GUSTAV

Nej. Jag frågar.

LÄRARE BERNDT

Jag tycker inte ens att man behöver ställa den frågan. Behöver vi gåt dit?

ELEV GUSTAV

Nej. Jag frågade om det var valfritt? Det är en fråga!

LÄRARE BERNDT

Jag säger som jag sa förrut.

Jag tycker inte att man behöver ställa den frågan.

ELEV GUSTAV

Då skall jag säga så om du frågade mig någonting sedan då?

LÄRARE BERNDT

När man får en formell inbjudan av....

LÄRARINNA ULLA

Då tackar man ja.

LÄRARE BERNDT

Då tackar man inte nej.

ELEV GUSTAV

Nehej.

LÄRARE BERNDT

Då tackar man ja.

Så går man dit även om man får pinas en stund.



Scen: På bygget.

ELEV JONAS

Jag gillar Gud.

SVART ELEV JEWEL

Jag gillar Gud.

I'm trying to learn Swedish language.

I want to try to learn Swedish.

I like the language so much.

I'm trying to learn Swedish.

You see the book?

This is my book, Swedish language.

ELEV JONAS

Jag gillar svenskar.

SVART ELEV JEWEL

Jag gillar svenskar.

ELEV JONAS

Svenskar.

SVART ELEV JEWEL

Svenskar. Jag gillar svenskar. Jag gillar svenskar.

Du är trött! Du är trött, ge mig vatten! Ge mig vatten!

Scen: I matsalen.

LÄRARE BERNDT

Vad säger ni om dagen?

NÅGON

Jo. Idag har det varit roligt.

ELEV TOBIAS

Det gick bara bra.

ELEV MARKUS

Vi är ju nästan klar.

ELEV ANDERS

Då vill vi ha lite beröm för vi tre här då!

LÄRARE BERNDT

Ja, jag är faktiskt...

ELEV GUSTAV

Nu skall ha vara ärlig..

LÄRARE BERNDT

Nu skall jag vara ärlig. Idag tycker jag att ni jobbade jätte, jättebra.

ELEV TOBIAS

Tack!

LÄRARE BERNDT

Det tycker jag faktiskt. Så här vill jag att det skall vara resten av dagarna.

ELEV GUSTAV

Så det var nog bra det som hände igår.

LÄRARE BERNDT

Det var nog tydligen det som behövdes för att väcka....

Scen: Skuggteater.

ELEV TONY

Det här är Ulla i Afrika....

Blob, blob, blob. Ha, ha, ha

Det här är Ulla i Sverige...

Ojojoj. Rrrrrr. Du och du...

Då öppnar vi mötet!

Hur tycker vi det har gått idag grabbar, va?

Tycker ni det har gått bra, va?

Ja, jo, skll jag vara riktigt ärlig med er så tycker jag...

Vad i helvete håller ni på med!

Rrrrrrrrrr

Thank you!

Scen: På bygget. Intervjuer.

ELEV ANDREAS

Mitt största fritidsintresse det är ju att köra skoter på vintern.

Jag har haft skoter sedan jag var åtta år.

Nu har jag ingen skoter längre.

Men det var värt att sälja den och fara hit.

Men jag skulle inte vilja fara hit en gång till, inte för att jobba i alla fall.

ELEV TONY

Det är ju otroligt kul att se.

Jag har ju inte varit utomlands alls.

Jag har bara varit inom Skandinavien förut.

Att komma hit var ju verkligen en grej för mig.

Ja, t.ex. när vi var i djungeln där och skulle till vattenfallet.

Inte trodde jag att en djungel såg ut som en djungel.

Jag tänkte så är det bara i djungelboken liksom.

Men det var ju verkligen så.

Scen: Snack svarta och vita elever under trädet.

ELEV TONY

If you joke with the teachers, they will hit you?

SVART ELEV

They can hit you. They can give you punnishment.

ELEV TONY

It's eleagal to hit students in Sweden. They go to jail if they hit me.

SVART ELEV

A teacher can slap you..

ELEV TONY

If a teacher slap me, I slap back.

Scen: Grabbarna går i "staden" Kpando.

ELEV TONY

Dom frågade om dom kunde gifta sig med min syster.

Då sa jag det och det är ju inte så lätt att fixa.

Eller så att jag skulle gifta mig med deras syskon.

Det verkar så naturligt för dom att det funkar så.

Jag sa det att i Sverige gör man inte så.

Där får man ragga upp en tjej, så blir man ihop av kärlek.




Scen: På Club Justice.

ELEV GUSTAV

Tänk om man hade gjort så här häftigt till dom, men det har vi ju inte gjort.

ELEV ANDERS

Nu känner man sig underlägsen. Dom har gett ganska mycket vänskap.

ELEV GUSTAV

Det här är hur stort som helst här.


Scen: Utanför logementet.

ELEV ANDERS

Det här var helt klart roligaste kvällen.

ELEV MARKUS

Det här var mäktigt.

Du, nu kommer Sammy. Sammy!

SVART MAN SAMUEL

What's up man?

ELVERNA

It's cool, man.

ELEV TONY

Nu har du missat någonting.

ELEV GUSTAV

Har du med alla grejorna?

SVART MAN SAMUEL

Jag har varit i Accra och hämtat grejorna som vi skickade med fraktbolaget.

Datorer och skrivare och sedan kläder, t-shirts, presenter, fobollar..


Scen: I matsalen.

LÄRARE BERNDT

Mötet öppnas. Det sista här på Kpando skolan. Sista kvällen med gänget.

LÄRARINNA ULLA

Första punkten måste ju vara fotbollsmatchen.

Jag tyckte att ni blev bara bättre och bättre.

LÄRARE BERNDT

Punkt två.

ELEV GUSTAV

Det måste vara gårdagen.

ELEV TONY

Ja, just det.

LÄRARINNA ULLA

Det måste vara gårdagen. Helt rätt.

ELEV GUSTAV

Aldrig haft så roligt sedan jag kom hit.

ELEV TONY

Jag hade så jäkla roligt.

ELEV ANDREAS

Jag har aldrig varit så aspackad.

NÅGON

Ssssh

LÄRARINNA ULLA

Det syntes.

ELEV TONY

Man ville ju inte som gå, tråkig middag.

Vi hade tänkt att vi skulle sitta och käka i någons hus, så blev det ett

jävla...

Dom började lasta upp öl och grejer och jag blev helt...

ELEV GUSTAV

Jag började tro på Jesus och grejor.

ELEV TONY

Han stod ju framför mig..

Jag såg änglar.

Men jag lämnar alddrig över min kamera till en så där kille nå mer.

Vi skulle ju dansa med dom där kläderna och så:

här och så gav han kameran och han matade upp rullen.

Jag stod bara och kollade på han. Han tog säkert 15 kort av mig.

DIATEXT

Tidig avfärd från Kpando.

Snart två lediga dagar i huvudstaden Accra och dess.......

Scen: Gänget går av planet.

ELEV GUSTAV

Så här kallt kan det bara inte vara.

Hej, lillebror!

KVINNA

1Välkommen.

SVART MAN SAMUEL

Är det till mig?


Scen: I klassrum.

ELEV ERIK

Hallå.

Så ni skall få se en liten film om vad vi gjorde.

ELEV MARKUS

Den är tio minuter lång.

ELEV TONY

Ja, på flygplatsen så var det ett jäkla tumult.

Dom var på oss som fan och alla stod i en klump

och så hade vi hört att går vi ut på kvällen själva så kommer vi

aldrig tillbaka nå mer, då försvinner vi.

Det är så mycket skit där.

Så jag hamnade utanför på kvällen där,

utan hela gruppen så hamnade jag där ute

och dom började slita, och dra i mig, och var på mig,

och skulle ha grejor, och jag höll på skita ned mig.

Men jag lyckades ta mig in i alla fall och träffa gruppen igen då.

ELEV JONAS

Och det är ju en internatskola så vi fick ju bo där på skolan, på ett gästhus.

Och sedan dagen efter då var det en välkomscermoni av något slag.

Först var det typ sång och dans och musik och sånt där.

Det var ju trevligt.

Men sedan kom det tacktal efter tacktal.

Det vart tre timmar långt.

Så här långt kom vi då i höjd.

Dom bygger ju klart det sedan.

ELEV TONY

För att dom har fått all material.

ELEV JONAS

Så vi tackar så hemskt mycket för dagsverkspengarna.


Scen: Nytt klassrum.

ELEV TONY

Du, Henke vägrar ju. Han sitter i kaffeterian.

Vi fick ta Samuel i stället.

LÄRARINNA ULLA

Varför då?

ELEV TONY

Jag vet inte. Han vågar inte gå ut i klasser.

Han vägrar.

LÄRARINNA ULLA

Och han har inte sagt varför?

ELEV TONY

Jen, han vågar ju inte. Det är ju samma visa.

LÄRARINNA ULLA

Oj, oj, oj.

Scen: I aulan.

ELEV JONAS

Och varför ni är här idag.

Det är ju att få veta vart dagsverkspengarna gick till.

Och det var då till byggandet nere i Ghana.

ELEV ERIK

Där.

Där vi bodde där bodde dete fladdermöss under takena så det pep ju hela

nätterna.

Och så tupparna då på mornarna.

Vi fick ju aldrig sova längre än till tre, då började dom där jävlarna på kuta.

ELEV TONY

Men eftersom vi åt kyckling varenda djävla dag så tyckte vi

det blev mindre och mindre varje dag.

Scen: Efter "uppträdandet".

ELEV TONY

Jag stod så här och hela publiken så här.

Och så du då. Gå fram då, gå fram då!

Jag då, skall jag slå till dig din djävla idiot.

ELEV ERIK

Du skulle ha gjort det.

ELEV TONY

Jag blev råförbannad.

LÄRARINNA ULLA

Killar!

Ingen hade kunnat göra det bättre.

Ni kompletterade varandra jättebra.

ELEV JONAS

Tack!

LÄRARINNA ULLA

Nästa tisdag, vem skall köra presentationen då?

Har du lust och göra det Tobias?

ELEV TOBIAS

Men jag är sjuk.

MÖRKHÅRIG LÄRARINNA

Nästa tisdag?

ELEV TOBIAS

Jamen. Ja då!

Ja, ja, ja. Jag är väl tvungen.

LÄRARINNA ULLA

För att det vi har kvar.

Det är ju att åka till Ljusdal, att vara på Teg och så att åka till Östra.

ELEV ANDERS

Alltså, själva Ghana resan, det var ju bara lite förspel till all denna

information.

LÄRARINNA ULLA

Alldeles riktigt.

ELEV ANDERS

Det känns ju skitskoj!

Jaha. Men jag vill inte.

Hör på hon!

Jo, nej, det vill jag inte.

LÄRARINNA ULLA

Du vill inte, men du kan.

ELEV ANDERS

Ja, jag kan men jag vill inte.

Och jag har inte tänkt göra det.

ELEV GUSTAV

Först skulle vi ut i aulan och så i klasser här.

Men nu skall vi ju för fan runt halva Sverige!

LÄRARINNA ULLA

Ni skulle ju ut på högstadieskolor också i era hemkommuner var det sagt.

Och ni skulle gå ut två och två, Gustav.

ELEV ANDERS

Det att vi skulle gå ut var ju i all vi skulle få pengar av SIDA.

Inte fick vi några pengar därifrån.

LÄRARINNA ULLA

Men det ligger ju kvar ändå därför att det har vi skrivit i våra

projektansökningar.

DIATEXT

Eleverna i BP3 informerade över 2.000 elever

i ett flertal skolor om sin resa till Ghana.





Scen: Skolavslutning.

KONFRENCIER

Tony Ekblom och Jonas Nylén.

ELEV TONY

Inte en enda gång sedan skolan öppnades så har vi fått in så mycket pengar

som vi fick i år, av er menar jag. Förlåt, det blev fel.

Tack vare er så kunde vi genomföra vårt projekt i Ghana.

Vi byggare har varit i Ghana i Afrika och byggt en skola.

Vad har naturarna och sammarna gjort? Tack så mycket!

LÄRARINNA ULLA

Vi ville ju att det skulle hända någonting i pojkarna,

det är inte den här byggande i sig själv utan det är mera ett medel för att nå

ett mål.

LÄRARE GUSTAF

Det har väl varit både ömsom vin och ömsom vatten med er.

Men för det mesta så har det varit ganska bra, tycker jag.

LÄRARE BERNDT

Markus, skall jag vara ärlig?

I alla fall så vill jag bara säga: Lycka till nu!

LÄRARE GUSTAF

Lycka till nu! Skall du ha en kram?

ELEV JONAS

Ja, sånt här projekt tycker jag man skulle göra för alla klasser.

Det är verkligen en upplevelse att få vara med om.

ELEV TONY

När man var där så ville man ju bara hem.

Nu börjar man som sakna det lite.

Jag skulle inte backa på att fara tillbaks...........

ELEV ERIK

Egentligen skulle du haft mer för du har lagt ned ganska mycket arbete.

ELEV TONY

.....Jag saknar faktiskt det nu.

LÄRARINNA BRITT-MARIE

Tack skall du ha!

Scen: I höskrindan. ELEV MIKAEL.

Hej då!