Rapport från Cannes 11 maj 1991
av Runar Enberg

Runar Enberg i Cannes

(VK, Cannes 11 maj 1991)

Trots en kraftig blåst från Medelhavet och ett regn som strilade ned stod tusentals fransmän och trängdes vid den stora trappan till festivalpalatset och Grand Auditorium Lumière när den 44:e filmfestivalen i Cannes öppnades i torsdags.
Det har dock knappast regnat filmer över festivalgeneralen Giles Jacob, som har haft det extra knepigt i år med att främst fylla startfältet till tävlingen om Guldpalmen. Antalet filmer som skall göra upp om palmen är i år 18 mot normala 22. En av orsakerna till att det har varit svårt för Jacob är att filmproduktionen i främst Östeuropa, men även i övriga Europa, varit låg det senaste året. Dessutom har Golfkrisen påverkat filmproduktionen.
Frankrike och USA svarar för den övervägande delen filmer till tävlingsserierna, Guldpalmen, Camera D´Or och Perspectives du cinema francais och de övriga serierna Un certain regard, La quainzaine des realisateurs och La semaine de la critique. Det är inte så att Frankrike just nu har en kvalitetsmässig uppgång utan svaret ligger i att en fransk filmfestival gärna fyller sitt program med fransk film. Många har väntat till sista stund för att bli klar med sina filmer. Fransmannen Maurice Pilat till exempel lägger just nu sista handen vid sin film om Van Gogh och är därför sista film ut i tävlingen. Andra regissörer har också pressat sina filminspelningar för att bli klara till Cannes. Det är inte oviktigt för marknadsföringen om filmmakarna kan fästa Palmlogon på sin filmaffisch när filmen skall ut och erövra världen.
Några av de gamla tunga regissörsnamnen är här i Cannes för att visa sina senaste alster utom tävlan, Akira Kurosawa är med sin film Rhapsody in August, Ridley Scott med sin Thelma och Lousie, som avslutar festivalen, och Agnes Varda med sin Jacquot de Nantes. I helgen visas de enda nordiska bidraget till tävlingen om Guldpalmen, Lars von Triers Europa.
Bland de amerikanska tävlingsbidragen hittar vi Joel och Ethan Coens (bröderna bakom Blood Simple, Arizona Junior och Millers Crossing) Barton Fink. Eftersom Coen-bröderna tillhör den skara amerikanska filmmakare som behärskar mediet till fullo tillhör de förhandsfavoriterna. Två svarta amerikanska regissörer tävlar här i Cannes. Dels nykomlingen i dessa sammanhang Bill Duke med A Rage in Harlem med Forrest "Bird" Withaker i huvudrollen och så Spike "Do the Right Thing" Lee med sin senaste film Jungle Fever. Lee toppar nästan alla listor som huvudfavorit till Guldpalmen.
President för årets Guldpalmsjury är Roman Polanski. Whoopi Goldberg, som travar omkring här i träskor (!), Alan Parker, fotografen Vitorio Storaro och kompositören Vangelis är andra namn i juryn. Chefen för juryn som skall dela ut Camera D’Or priset på 250 000 francs heter Geraldine Chaplin.
Nu i helgen landar en stor klase filmstjärnor på Nice flygplats och festivalens limousiner kör skytteltrafik mellan Nice och Cannes. Ett av namnen på allas läppar är Madonna. Alek Keshishians har gjort en dokumentär, producerad av Dino De Laurentiis, om Madonna och filmen visas utom tävlan.
Keshishians film förutsågs att uppröra fransmännen stort då Madonna till och med exponerar sig i sängen. Filmen som förs bar titel In Bed with Madonna har nu ändrats till Truth or Dare.
Madonna lär dock inte spräcka lika mycket kläder som danskan Birgitte Nielsen som nu är i farten med filmen She-Hulk. Även Nielsen går i grönt i sin "Hulkversion" och filmen är en av de dryga tusen filmer som figurerar på marknaden i Cannes.
Där samsas filmer som svenska God Afton, herr Wallenberg med filmaster som Nudist Colony of the Dead, som utlovar att äta dig naken och vara "Not just another typical Horror-Comedy-Musical-Zombie-Romance movie". Det gäller att ha prentationer för att synas i filmvärlden.

RUNAR ENBERG

(Artikeln är tidigare publicerad i Västerbottens Kuriren den 11 maj 1991)

ORD
HOME


http://www.naud.se/ senast uppdaterad 2000-04-17
© Naud production AB. Box 487, 901 09 Umeå

Tel/fax: 090-18 22 20.
E-post:
info@naud.se