UNDER MANDELTRÄDEN

Marina Eliassons dagbok från

Mallorca december 2005

Fredag 9 december 2005
Våran avresa begav sig från Umeå till Arlanda och vi dit 21.15. Vi övernattade på Arlanda Hotellby.

Lördag 10 december 2005
Steg upp tidigt i ottan närmare bestämt 05.00. Planet lyfte kl 08.15 och vi var framme i Madrid 12.05. Planet var försenat och vi fick åka 15.30 i stället för 13.30. Så vi sysselsatte oss med literatur lite mat i magarna och tittade på folk. 16.45 var vi framme i Palma de Mallorca. Hämtade ut en hyrbil och efter allt var packat in bagaget bestående av 10 kollin plus vårt eget bagage. Vi var glada för att allt kom fram. Resan till Alcodia tar en timme att köra.
Vi installerade oss på hotellet och hade vid detta tillfälle heller inte ätit riktig mat på hela dagen. Så vi var trötta och hungriga, men jobbet var inte slut än. Vi tog en arbetsmiddag tillsammans med "vår" karaktär Ingrid. För att återbekanta oss och delge vad veckan kommer att erbjuda och vad hon har tänkt sig. Efter det middagsmötet började planeringen av morgondagen, ich genom att det verkade hålla i sig ett regn och blåsväder i tre dagar så är det viktigt att prioritera filmscener.

Söndag 11 december 2005
Efter frukost så gjorde vi morgonens genomgång av dagens program. Vi började att filma Ingrid på sitt rum. Hon förbereder sig för utställningen och hon gör i ordning tavlor. Utställningen börjar efter lunch. Det kommer att vara många som ställer ut olika hantverk. Vi är på plats i tid innan alla kommer och vi fångar deras diskussioner om upphängningar och deras val av plats för att synas bra. Det visar sig att det är ca. 20 stycken utställare. Och intresset är stort så uppskattningsvis vistas ett 60 tal personer i samma lokal. En del av människorna träffade vi förra gången vi var där och dessa är intresserade och välkommnande att vi åter är tillbaka. Utställningen slutar 16.00, vi följer dom när dom avrustar. Efter att burit upp utrustningen på rummet äter vi middag och efter det börjar planering av morgondagen och att se igenom det material vi fångat i dag.

Måndag 12 december 2005
Frukost och genomgång av dagen: Vi går igenom vädret noga dag för dag, för att vara beredda på vad vi kan filma just den dagen. Idag är det boule. Det spelas en turnering med final i slutet av veckan. Vår karaktär Ingrid är duktig så hon har gått långt i spelet. I dag är en blåsig och regnig dag. Så på med regnkläder och skydd för kameran. Vi står alla startberedda och vi hoppas det slutar att regna. Vi får möjlighet att bekanta oss och berätta vad vårt uppdrag är. Det är hela tiden viktigt med att skapa tillit till oss i teamet. Det är ett stort arbete. Som kräver känsla egagemang och förståelse. Efter flera "pågång vänder" de ut till bouleplanen är det äntligen dax. Fastän det regnar bestämmer sig alla att nu gäller det. Ihärdigt spelas det i flera timmar i blåst och regn, pensionärer är uthålliga och vi med. Vi har senare en träff med en annan karaktär, Roger Perneholm för att diskutera om kvällens radiosändning Radio SunWing som Roger kommer att hålla i och Ingrid ska vara gäst. Efter det har vi möte med Ingrid om kvällen och senare har vi pusslat ihop Ingrid och Roger för att de ska prata ihop sig. Tidigare far vi ut med bilen för att "reka" mandelträd" vi hittar en del tänkbara ställen. 17.30 är vi på plats för att fånga radiosändningen. Den pågår till kl 19.00. Vi packar ihop och tackar för dagen. Vi slutar med att gå igenom dagens material och planerar morgondagen.

Tisdag 13 december 2005
Frukost genomgång av dagen. I dag är det Lucia, det båser och regnar fortfarande. Vi åker på till gamla stan i Polenca med Ingrid och rekar olika inspelningsplatser. Det är trånga gränder och vi blir näst intill fast med bilen. Vi åker upp till bergen, till Lluc där ett kloster är. Ingrid har tidigare gått i retreat   där. Vi bestämmer att vi ska återvända dit senare för att filma. Vi hittar dessutom en fantastisk vacker fontän på samma ställe. Det är en mycket vacker miljö. Vuxen luscan startar 16.00 så vi är på plats just innan för att ställa i orning all utrustning. Efter "vuxenlucian" får vi möjlighet att berätta för alla vilka vi är och vad vi gör på Alcodia. 17.00 dansar Ingrid Linedance som vi även följer. 18.00 visar Ingrid och Lennar Garnebro, en annan karaktär, hur det går till i källarförådet. Ingrid ska jobba med att sköta om förrådet, det lämnas in låder som förvaras där mellan gästernas resor tillbaka till Sverige. Systemet har Lennart byggt upp. Och nu ska han sluta med det. Det blir sen middag och vi avslutar dagen med att planera och se på dagens bilder.

Onsdag 14 december 2005
Frukost genomgång av dagen. 09.00 kolla blodtrycket och vi är på plats. Vi har möjlighet att följa med in på rummet med karaktärer som Ann-Marie Bårli, Börje Olofsson som var linedance ansvarig och Hans Borsing som hade haft ett spännande liv som designer inom klädindustrin. Hans kommer senare och visar upp för oss med stolthet två skjortor som han sytt själv. Efter det går vi till Ingrids rum där Runar intervjuar Ingrid. Vi håller på i tre timmar. Materialet är mycket viktigt. Vi äter sen lunch. Sedan har vi träff med kyrkoherden Erik Flodberg och diakonen Camilla Flodberg, vid Svenska Kyrkan på Mallorca, som kommer att hålla i Svenska Kyrkans café i Alcudia.   Caféet börjar 15.00. Vi bekantar oss och planera för ett samarbete. 16.30 börjar veckomässan på plats finns Ingrid. Middag och sen som alltid planering och sumering av dagen och titta igenom allt material. Utemellan alla aktiviteter är det människorna som är det främsta att fånga, så det gäller att hålla ögon och öron i full beredskap.

Torsdag 15 december 2005
Det visade sig att kameran var trasig, många av tagningarna visade gröna människor. Vi måste in till Palma för att fixa iording kameran eller åtminståne köpa mera band till den lilla videokameran vi har med. Suck, men sådant kan hända. I dag är den första dagen det är en blå himmel. Vi är dock glada för de dagarna vi fått regn och blåst, som är eftektfullt på bild. Som den dagen vi var ute i en miljö av stora vågor och en härlig himmel med spännande moln där Ingrid promenerade. Dessa bilder är helt makalösa, fantastiska konstverk. Så klarblå himmel är inte att föredra som en självklarhet. Men denna dag var den det och vi åker i bilen på jakt efter att kunna fortsätta att filma. Till slut hittar vi ett ställe, vi har sökt länge, frågat poliser och folk, letat och letat. Runar visar kameran för en spanjor som inte kan engelska. Runar demonstrerar kameran och helt plötsligt fungerar den, vilken lycka. Nu är det bara band att söka. När vi så småningom finner banden så har hela dagen passerat och vi kör tillbaka till Alcudia. Vi bestämmer oss för att göra om visst material som blev filmat med "gröna gubbar" på. Det blir tvärmörkt kl 18.00. När vi går tillbaka till hotellet ser vi en jonglör, han heter Mikael Holmberg, det är mycket vackert med elden och havet i bakgrunden och Runar filmar. Vi har tidigare en scen där han jobbar med en flygande drake mot havet som bakgrund, den dagen då det blåste rejält. Vi ser på bilderna och ser att det är inga "gröna gubbar", sedan planerar vi morgondagen, och har träff med Kjell-Åke Elofsson som i mörker visar oss var veckans vandring löper på Fredag morgon, klockan är nu 20.00.

Fredag 16 december 2005
Frukost alltid lika gott på morgonen och viktigt med energi. Särsilt när arbetspasset börjat 05.30 för att fånga soluppgången. Veckans vandring med avgång 09.00 från hotellet. Ingrid promenerar med medans jag, Runar och Börje tar bilen till ett ställe, en bergskyrka där dom skall ta en paus. Vi är beredda på plats när dom ansluter sig till oss. Kyrkan ligger nere i en grotta och där samtalar Ingrid med en ung dam. Det är en blå himmel, i dag återvänder vi för att fånga exteriörer. Runar jobbar med kameran likt jag med en pensel. Efter lunch far vi i  teamet och Ingrid till Gamla stan i Alcudia. Ingrid cyklar dit och vi fångar fina bilder av Ingrid och miljön. Vi hittar dessutom ett fantastiskt ställe för att göra vår "Mandelträdsscen". Där tycker vi att scenen skall ske. Det känns som vi får en högvinst. Vi jobbar resten av dagen med att följa Ingrid i olika scener. Vi har ljuset med oss. Efter middag är det dags att fånga kvällsbilder och återigen planera och med spänning titta på de konstverk som blivit fångade denna dag.

Lördag 17 december 2005
Vid detta laget har vi hunnit bekanta oss med många spännande människor, de är väldigt tillmötesgående och alla är väldigt intresserade och hjälpsamma. Ingrid, hon är otroligt samarbetsvillig och har stor förståelse över det konstnärliga arbetet. Det kan jag tänka mig, hon har som förmån genom att hon själv målar. Dagen börjar med mat i magen och sen beger vi oss till Can Picafort. Sand, sanddyner och havet i dess skiftningar. Ingrid promenerar mellan dynerna och sätter sig på en trädstam och blickar ut mot havet. Sedan beger vi oss till klostret Ljuc, uppe i de nordvästra bergen. I dag ska vi filma flera timmar där. Det är blå himmel men kallt i luften. Miljön är mycket vacker. Husen, bergen bygnaderna, skuggerna, fontänen, färgerna, allt en härligt stor scen. Vi återvänder till Alcudia på eftermiddagen. På kvällen är det "Boulefest" med prisutdelning. Ingrid får pris. Teamet hamnar tillsammans med Margareta som vi inte träffade förra året, men som vi önskat få kontakt med. Hennes man dog i Alcudia när vi var där. Vi filmade en minnesstund och oron som många människor hade innan han dog. Nu är det ödet har slagit oss tillsammans. Vi vill så innerligt jobba med Margareta för att fånga sorgen efter maken. Så med tillförsikt skapar vi en fin kontakt och hon säger att hon inte kunnat hamna med några så trevliga och förstående människor som vi. Vi tackar alla med kramar för denna gång sen börjar vi att packa för tillbakaresan startar tidigt i morgon.

Söndag 18 december 2005
Vi stiger upp tidigt och åker 06.30 från hotellet. Lämnar hyrbilen på flygplatsen. 09.10 går planet från Palma, vi är framme i Umeå 19.30 med tre timmars väntan på försening på Arlanda.