Finns det espresso i Harads?

Umeå 34:e Internationella Jazzfestival invigs den 24:e Oktober 2001 med

dokumentärfilmen "Boogaloo Road - eller finns det espresso i Harads?

Den amerikanske jazzmusikern och trumpetaren Tim Hagans rör sig naturligt i två

världar - färdas vant mellan New York och Norrbotten. I New York spelar han på

mytomspunna jazzklubbar och ger ut sina plattor på det ansedda märket Blue Note.

I Norrbotten spelar han i bygdegårdar och på Folkets hus. Musiken låter lika där

som här, säger han, som två år i rad nominerats till en prestigefylld Grammy i

jazzens hemland USA.

Kring denne ovanlige musiker har filmaren Runar Enberg och journalisten Marianne

Söderberg gjort dokumentärfilmen Boogaloo Road - eller finns det espresso i Harads?

som inviger årets jazzfestival i Umeå den 24 oktober. Filmen, som är en

samproduktion mellan Moviemakers Nord, Filmpool Nord och SVT, kommer senare att

visas i svensk television.

I New York plöjer Tim Hagans nya musikaliska fåror med drum'n'bass-baserad

improviserad musik tillsammans med sin själsfrände Bob Belden. I Norrbotten, där

han sedan några år tillbaka är ledare för Norrbotten Big Band, är han nyskapande

inom en storbandstradition där han själv en gång fick sin musikaliska skolning

av legender som Stan Kenton, Woody Herman, Mel Lewis och Gil Evans.

Filmen om Tim Hagans visar hans båda världar och skildrar ett musikerliv med

stora kontraster. Den är en personlig berättelse om annorlunda färdvägar och

oväntade möten, kryddad med många intressanta tankegångar om den improviserade

musikens väsen och om skillnader mellan ett land där kulturlivet fortfarande är

skattefinansierat jämfört med ett land där kulturen får överleva helt på egna villkor.

Naturligtvis finns Tim Hagans på plats i Umeå, liksom tre av hans band:

Norrbotten Big Band, ungdomsstorbandet AYJO från Norrbotten och hans amerikanska

band Animation/Imagination med Bob Belden i spetsen. På lördag den 27 oktober

strålar Norrbotten Big Band och Animation/Imagination samman för en gemensam

konsert på Idunteatern.

Tim Hagans är också aktuell genom att spela solot på soundtracket till filmen "The Score"

med Robert De Niro, Edward Norton och Marlon Brando. Sverigepremiär i början av november.

 

 

Om filmarna

Filmaren Runar Enberg har gjort bland annat filmerna "Skären som var världen"

(58 min, 35mm, 1994), "Dagar vid älven"(92 min. 35mm, 1999), "En Pälshistoria"

(48 min. video, 2000. Tillsammans med Klas Fransberg) och

"BP3 gör en resa - eller finns det bärs i Afrika?" (59 min. video. 2001), prisbelönt vid

årets Barents TV-festival i Tromsö.

Runar Enberg har arbetat med 100-tals TV-program och han har bl.a. producerat det

prisbelönta musikdramat "Himmelriket i ett Mygghål" med Thomas Andersson och

Torbjörn Näsbom.

Vidare producerade han två av de svenska bidragen till den världsomspännande

TV-sändningen vid milleniumskiftet("Iskonsert" och "Isbröllopp") från Ishotellet

i Jukkasjärvi.

Marianne Söderberg är journalist och arbetar sedan några år tillbaka som kulturredaktör

på Norrbottens-Kuriren.

Mariannes egna filmerfarenheter begränsar sig till de elevfilmer hon gjorde under sitt

studieår på Dramatiska Institutets AP-linje i början av 80-talet, där en av höjdpunkterna

var en egenproducerad 16mm-produktion. Marianne Söderberg har också gjort en antal radio

dokumentärer.

 

 

Produktionsuppgifter

Inspelningsformat: Digital Beta/DV-Cam, 16:9 Anamorf, stereo

Speltid: ca. 57 min.

Produktionsperiod: Januari 2001-Oktober 2001

Produktion: Moviemakers Nord AB i samarbete med Sveriges Television och Filmpool Nord AB.

Producent: Göran Lindström

Biträdande Producent: Runar Enberg

Foto/Klipp: Runar Enberg

Rersearch/Intervjuer: Marianne Söderberg

Ljud, inspelning: Börje Eriksson

Ljudbearbetning och Mix: Greger Fitinghoff

On-Line: Jari Tarvainen

Elektronisk ljussättning: Anders Eklund

Med:Tim Hagans, Bob Belden, Rebecca LaRue, Bruce Lundwall, Scott Kinsey, Dave Dyson, Billy Kilson, Zach Danziger,

DJ Kingsize, Dan Johansson, Norrbotten Big Band m.fl.

 

LÄS MER!

HOME

KONTAKT